sep 2, 2011

De 5e loodjes, dag 21 tot 27


Pompen of stilliggen? We vinden het meest felbegeerde onderdeel. Het Engelse kanaal krijgen we niet kado. We komen aan in Falmouth!

27/8

Het is een mooie, redelijk warme dag. Uit de wind kunnen we zowaar zonnen. Niet dat er zo veel wind staat hoor. Het is Noord Oost slechts 7 knopen, windkracht 3. Op een aan de winds koersje persen we er toch nog een dag afstand uit van 120 Mijl. De motor heeft tijdens te grote blaktes even bij gestaan, maar 1,5 uur vandaag. Poeh, dat viel mee in vergelijk met gister, dat was 12 uur pompen. We zijn er al wel aardig op ingesteld met zeilhandschoenen tegen de blaren, kussens, boeken en snickers onder handbereik. Cosima werd helemaal gymnastisch creatief door met haar voet te pompen en in een halve twist over de navigatie tafel een mailtje te schrijven.

De klok is een uur vooruit gezet. Dat geeft de burger moed, we zijn weer een uurtje dichter bij huis! Om het te vieren hebben ik tonijn uit de vriezer gevist, in gember en ketjap gebakken, afgeblust met witte wijn, verse wortelsalade, basmati rijst en wasabi erbij en ijs als dessert. Wat zijn we blij dat het elektrisch systeem aan de praat is gehouden, anders waren we aangewezen op maaltijden uit blik en houdbare toetjes.

De grote vraag is, hoe redden we dit naar huis? Alleen met gunstige wind! Toen we vertrokken had ik verwacht deze reis in maximaal 3 weken te doen. Wishful thinking! Zen en de kunst van het oceaanzeilen hoofdstuk 3! Vandaag is de 21e dag, maar we zijn niet in IJmuiden, we hebben nog 900 Mijl te gaan met weinig wind draaiend naar het oosten, een motor die met de hand gekoeld moet worden en het wc papier raakt op.

Wellicht is het een optie om in Engeland bij Falmouth aan de wal te gaan. Motor repareren, Cosima helaas van boord om haar familie feest te halen en water en diesel bunkeren.

28/8

Vanmorgen trok Ron een onbekend kastje open. Weet je nog het begin thema van de reis. Zoveel kastjes op een Hallberg dat je van gekkigheid niet weet wat je allemaal nog meer mee kan nemen. Ondertussen zijn ze goed gevuld met alle fijne souveniers, jurkjes en schoenen die ik heb gekocht onderweg. De mannen konden er ook wat van: luchtbuks, luchtdruk pistool, nog meer visspullen, 100 paar Amerikaanse gympen, inheemse machetes, vuurwerk en minstens 1000 schelpen.

In het onbekende kastje lag de...... nieuwe impeller!!!! Joehoe, in een vlaag van verstandsverbijstering door mij daar neergelegd omdat ik dacht dat dat zo handig dicht bij de motor zou zijn en daarna helemaal vergeten.

Dus, Ron klus klus! Nieuwe impeller in zijn huisje. Het handpomp systeem er tussen uit. Alle slangen losgehaald, nog 1 keer supergoed nagekeken en olifant proof vast aangedraaid. Test... geen koelwater. De nieuwe slangen zijn doorzichtig en we zien dat het koelwater net niet de motor bereikt. Slang weer los, afvullen met water tot maximaal. Weer starten, weer net niet. Meer toeren draaien bedenken we opeens. De motor brult alsof er een vrachtwagen wordt gestart, het lukt! Opgelucht doet de Wizard een grote plas koelwater. Er valt een pak van ons hart. Maar niet te vroeg gejuicht, dit hebben we vaker meegemaakt. Na uuuuren naar het koelwater luisteren, slangen en temperatuur meter in de gaten houden, krijgen we er iets meer vertrouwen in.

De wind is zowiezo op. We tuffen naar Falmouth.

29/8

We spelen cruise schip. Praktisch geen wind en dan ook nog tegen, oftewel alleen maar op de motor. Geen zeilen stellen, geen klusjes. Een vakantie dag.  Zonnen,  luieren, lezen, disco en house op maximaal. Veel dolfijnen die nieuwsgierig op het geluid afkomen. Een gladde oceaan, weer heerlijk eten en een gezellige borrel. De enige actie was de Bimini (zonnetentje) op en af zetten.

Wat eten betreft: in Amerika wa het natuurlijk fantastisch om te fourageren. Dat heb ik dan ook uitgebreid gedaan. Gecombineerd met de ervaring op de heenreis is dat nu super. We hebben nog verse groenten en fruit, waanzinnig lekker ijs in de vriezer, de chocola is nog niet op, alleen met de drankvoorraad gaat het iets sneller als verwacht. Door al dat geneuzel met weinig wind zijn we toch maar aan de echte borrel gegaan.

Trouwens, een week geleden vond ik in een kastje nog een tas met ongelezen boeken. Dat komt erg goed uit op deze schier eindeloze reis.

30/8

We tuffen door op de motor. Het wordt minder zonnig. Ik voel me geen cruise schip meer. Het is een questie van gewoon effe doorbijten tot we in het Engels kanaal zijn. We komen langzaam op het continentaal plat. Het wordt ondieper, de golfjes worden stijler. Redden we het voordat de oostenwind echt stevig gaat doorzetten? Arme Cosima wordt zeeziek van het geklots in ondiep water.  Nu ben ik de enige kokkie aan boord. Ron is echt ontslagen van de keukenwacht, hij heeft genoeg te klussen.

31/8

Hoera, we zijn in Falmouth! De 31e kregen we het Engelse kanaal niet kado. Om 00.00 begon de wind door te zetten naar 25 kts recht op de kop. De golven werden lekker stijl en kort, dus hakken. We moesten kruisend motorsailen. Met stroom en wind tegen maakten we soms maar 2 kts voortgang. Dit was onze meest slapeloze nacht.

Om 12.00 kon de motor uit en hebben we ongelooflijk mooi omhoog langs de kust gezeild. Met 25 kts wind vlogen we met 8 kts snelheid naar Falmouth. Aankomst 14.30. Na een strakke aanlegmanoeuvre (nog nooit zo snel vastgeknoopt)stonden we te springen en te juichen met een fles champagne op de kade. Zelfs de mondhoeken naast de meest Britse 'stiff upper lip' gingen hier en daar een millimeter omhoog.

De douane heeft het ons een uurtje lastig gemaakt door het speelgoed van de kinderen uit de States, een Bibi-gun. Maar we mochten het houden!

Nu op zoek naar een impeller, een wierpot, internet, telefoonkaartjes, douches en een pub.

2/9

Dit is een echte regel en klus dagje geworden. We zijn al vroeg opgestaan om Cosima uit te zwaaien. Bergen was gedaan. Een impellor en een wierpot gevonden, welke Ron meteen heeft geïnstalleerd. De lokale supermarkt geplunderd. En, met het thuisfront gebeld, wat fijn om de mannen en mijn ouders te kunnen spreken.

Op de website kwam ik in het gastenboek allemaal fantastische berichten tegen. Wat leuk, mensen bedankt!

Het is jammer dat het zo,n drukke dag was, Falmouth ziet er eigenlijk te leuk uit voor een korte pit-stop. Graag zouden we een dagje langer willen blijven om de toerist uit te hangen. Maar morgen draait de wind de gunstige kant op en daar willen we meteen gebruik van maken. Het plan is om al vroeg uit te varen om koers te zetten naar IJmuiden. We verwachten hier 3 etmalen over te doen.

HET ZOU ZOMAAR KUNNEN DAT WE MAANDAG DE 5E IN KROMMENIE TERUG ZIJN!