aug 30, 2011

De vierde loodjes


Reden voor een Champagnebrunch, veel wind en hoge golven brengen ons weer meer naar het zuiden en onverwachte gymnastiek op een "Waterworld" boot.

Halverwege Nantucket en IJmuiden, dag 16 t/m 20. 22-8,

Vandaag zijn we halverwege en dat moet gevierd! We maken een champagne brunch met croissants en eitjes en zitten heerlijk te genieten in de kuip. Er is een beetje wind gekomen dus de motor kan uit. Wat een rust en wat een zaligheid zo op het water. Nederland we komen er aan! Na de lunch haal ik de mails binnen, onze weer en wind adviseur Geert komt met een waarschuwing: de komende dagen krijgen we veel meer wind en deze zorgt voor een groot veld met hoge golven. Hij geeft als advies twee opties: 1 meer naar het noorden met 25 tot 30 knopen wind en tegen de 5 meter golven of 2. Flink zuidelijker met minder wind 25 knopen en lagere golven 3,5 meter. We houden scheepsraad en besluiten voor de zuidelijke optie te kiezen. Dit is nog altijd een plezier reis en meer wind en hoge golven kan onze voortgang belemmeren, we moeten teveel reven en liggen gigantisch te stuiteren, meer verticaal dan horizontaal varen. Het leven aan boord wordt dan bepaald oncomfortabel. De zuidelijke route is langer maar als het meevalt kunnen we altijd een stukje afsnijden en weer naar het oosten varen.

We beginnen snel aan onze laatste klusjes, het afplakken van alle hoekjes en gaatjes waar het lekt. Ron repareert een paar scharnieren van luikjes, ik plak met ducktape de lekkende raamrubbers af. Ja, daar gaat onze sjieke Hallberg, hangt gewoon van plakband aan elkaar. We ruimen alles op wat los en half vast zit. De halfwinder gaat in de zak en De Genua gaat eraf en wordt vervangen door een kleinere zwaardere fok en het kotterzeiltje komt klaar te liggen op het dek. We zijn precies op tijd er komt een buitje aan zetten. 23/8 Het is een mooie zonnige dag en we liggen op onze nieuwe koers niet Oost naar huis, maar Zuidoost. De wind laat toch nog iets op zich wachten en we hijsen de kotterfok als 2e voorzeil. Langzaam zakken we naar de onderkant van het toekomstige golf/storm veld. Tja, daar zit je dan, klaar voor onder-water. Maar geen drupje over de boeg gekregen. Zonnetje erbij. Langzaam komt alle zooi weer boven dek, boeken voor de dames en de gereedschapskist voor Ron. Hij heeft zich nog een paar uur over de generator gebogen om na te gaan of er een olie lek zat en heeft alles nog eens nagekeken, schoongemaakt en aangedraaid. Naar eigen zeggen geheel uit eigen belang, hij stelt de dineetjes die wij uit de vriezer en koelkast toveren erg op prijs en is ook blij met de stuur automaat en warm water.

Vissen lukt niet echt, alleen een arme vogel in de lijn, die gelukkig wel bevrijd kon worden. De Mahi-Mahi van Hans uit de vriezer opgediept en daar een lekkere Thaise schotel van gemaakt. 24-25/8 Met een fantastische ruime wind van rond de 20 kts, dat is ongeveer windkracht 5 bruisen we over de golven. We besluiten om niet helemaal naar de onderkant van het veld te zakken, anders varen we een enorm stuk om. Tevens zien we dat we aan de updates van Geert dat we achter de kern aan varen en dit is prima te doen. We zeilen golfje op en golfje af. Af en toe een flinke roller tussendoor zorgt voor wat evenwichts probleempjes en er worden weer wat blauwe plekken gescoord. We leggen 140 Mijl af.

In de nacht bouwt de zee zich meer op en er komt meer wind. We schatten de golven op 4 meter en de wind zit boven de 25 kts, soms een uitschieter naar 35. Dat is windkracht 7, soms tegen de 8. Het is goed bevaarbaar met een zwaar gereefd grootzeil en onze kleine werkfok ook een stukje ingedraaid. Af en toe beukt er een golf met een enorme klap tegen de zijkant, dan krijgen we wat spetters achter in de kuip. Wat ben ik nu blij met onze beschutte midden kuip. Soms schijnt de zon azuurblauw door een golftop. Vaak denk ik; Oh jee, die is wel erg hoog, toch glijdt de boot er weer overheen. Het is een mooi gezicht. Uit de vriezer diep ik het restant van onze vorige chili maaltijd op. Wel zo makkelijk. De Wizard heeft ons vandaag 170 Mijl verder gebracht.

26/8 00.00 uur. Het is iets rustiger geworden op de oceaan. Ik ben aan het einde van mijn wacht en kijk nog even of de accu's goed opladen nadat ik de generator heb gestart. Nee dus. Nou dat zien we als het ochtend is dan wel weer. Generator uit, motor aan. Helaas, geen koelwater. Alle overbodige energie vreters meteen uitgezet en Ron gewekt. 'Heb je lekker geslapen? Kijk eens een lekker kopje thee. By the way, niks doet het meer'. Lijkt me niet fijn wakker worden na een rollende nacht.

De impeller blijkt compleet vermalen te zijn. Weer wat nieuws. We hebben nog 1 gebruikte en 1 nieuwe aan boord. De nieuwe kunnen we nergens meer vinden. Dan maar de oude geprobeerd, helaas die functioneert niet meer. Maar Ron is niet voor een gat te vangen en verzint iets creatiefs. De impeller gaat uit de pomp, hij zet een handpomp tussen de koelwaterslang en het impeller huis, bevestigt deze aan de zijkant van de trap, kussentje op de grond, zitten en pompen. Het werkt! Na 2 uur om de beurt pompen zijn de accu's weer opgeladen. Voorlopig hebben we elektriciteit = veiligheid en comfort! Iets bijgeslapen aan het einde van de ochtend, gaat Ron aan de slag met de laders van de generator. Er zijn 4 zekeringen doorgebrand. Dat is te vervangen en even later doen ze het weer. De vraag is natuurlijk wel hoe het kan dat ze zijn doorgebrand?

Het weer begint te veranderen. We krijgen lichte Noorden wind. Gunstig om naar huis te komen. We moeten deze wel optimaal gaan benutten zolang die er is. Over een paar dagen zal de wind tegen gaan staan. Het valt niet mee en om er nog wat snelheid uit te persen. Aan het einde van de middag hangt ook de halfwinder als een grote lege ballon te slungelen tegen de mast. Motor aan en ....Pompen! Zo krijgen we biceps!